Уже другу весну братська спільнота пластунів-капеланів Тернопільсько-Зборівської архиєпархії проводить реколекції в особливому місці та в особливий спосіб. 10 священників на чолі з владикою Теодором Мартинюком, під орудою бунчужного Василя Кузика, надихалися добірними науками отця-реколектанта-митрата пластового сеньйора довіри Івана-Андрія Говери, а головним комендантом ордену Хрестоносців усієї цієї духовної пригоди був о. Василь Макоїд.
Здавалось би, що після минулорічних реколекцій у засніженій Дорі, поруч родинного дому владики Василія Семенюка та юначих карпатських стежок владики Теодора і Олекси Довбуша, важко буде знайти альтернативу цьогоріч. Та хто шукає, той знаходить. Цього разу місцем нашої духовної сили стала окутана середньовічною містерією Свято-Успенська лавра отців-студитів в Уневі. Черпати з джерела мудрості та віри духовних подвижників блаженного Климентія Шептицького вдалося нам з 31 березня по 3 квітня. Прибувши до Унева в неділю під вечір останнього дня березня, ми застали просто ідеально теплу погоду, кілька сотень прочан та надзвичайну ауру монастиря. Поселившись у затишні кімнати, після спільної молитви, вечері та вступної науки, під крики «алярм» відбулося відкриття наших реколекцій. Особливо хвилюючим воно стало для двох наших співбратів: отців Ігоря Драпака та Володимира Козака, які під мерехтіння смолоскипів склали пластову присягу і були іменовані отцем-реколектантом, лицарем Тамплієром, членом пластової ради Тернопільської округи. Тригучне «слава» на честь новоіменованих хрестоносців полетіло над сутінковими віхами монастиря та стало для нас перепусткою у князівство сонної ночі.
Та, як відомо, у пластунів не все так просто. Немовби продовженням цієї науки на підставі настанов блаженнішого стала наша мандрівка по території монастиря. Про його минувшину, як і про ледве не кожен камінчик, захопливо оповідав нам колишній ігумен монастиря, що подвизався в ньому десятки літ, а тепер, з того всього, пластун-сеньйор праці, наш владика Теодор. Слухаючи про фундаторів, археологічні розкопки, архітектурні особливості та перебудови лаври, ми незчулись, як опинилися на особливому місці – на Чернечій горі, посеред кам’яних надгробків спочилої братії. Про засвідчення життя і віри майже кожного із похованих тут розповів за них своїми устами боголюбивий Теодор, який знав та пожив із багатьма з них. Навіть наймолодші з нашого гурту пам’ятали ще о. Самуїла Мосціпана із Зарваниці, брата Дам’яна – славного різьбяра, братів-подвижників Вороновських – владику Юліана та отця Василя. Поряд із ними знайшли тут свій останній спочинок після важкого тернистого шляху в підпіллі і сестри-монахині. Спільно помолившись панахиду за їх упокій у Божих світлицях, оглянули ми розкопані археологами на цій горі фундаменти давнього жіночого монастиря Преображення. Повернувшись до обіднього столу і трохи відпочивши, послухали ми другу науку нашого реколектанта, а опісля, набравши в торбу картоплі, вирушили для братнього спілкування на природу. Оскільки поруч був ставочок та вудки, а серед нас затяті рибалки, то, за стараннями лицаря Газди і ще одного добродія, ми мусіли пекти рибу на вогні й так вечеряти. По тому, склавши приватно Богові подяку за прожитий день, пішли до сну.
Провівши в минуле останню реколекційну ніч, ми знову зібралися до молитви. Одразу по ній слухали науку про людяність і простоту святих Христової церкви. По тому детальну історію монастирського Успенського храму оповів наш лицар Студит, він же владика Теодор, який особисто брав участь у його реставрації та віднові. З тими історично-духовними роздумами почали ми складати свої наплічники на дорогу додому. Звісно, перед виїздом, згідно з протоколом, відбулось офіційне закриття реколекційного табору із врученням посвідок та відзначок, а також вгадування особи таємного друга, дбайливість якого кожний досвідчував від перших годин тут.
Урешті, наш потужний багатоголосий спів на честь Пресвятої Богородиці, в Унівській іконі прославленій, наповнив невеличку каплицю, де вона поставлена, і вирушили додому. Але дух пригоди ще не хотів нас відпускати, тому ми завернули на годинку в недалечке село Глиняни, відоме своїм чудотворним образом Розп’ятого Христа. Приклавшись до давньої реліквії та послухавши про історію місцевого храму й ікони, з чистим серцем і душею, запалені вогнем Духа Святого, вирушили ми до своїх домівок і станиць.