На славу Святої, Єдиносущної, Животворящої і Нероздільної Тройці,
Отця, і Сина, і Святого Духа. Амінь.
Божою милістю
Кир Василій Семенюк
Архиєпископ і Митрополит Тернопільсько-Зборівський
Благословення Господнє на Вас!
Найціннішим даром для померлих є жертва – Свята Божественна Літургія.
У Католицькій Церкві досить відомою і поширеною є так звана Григоріанка. Службами Григоріянськими називаються відправлені 30 Святих Літургій в інтенції (намірені) однієї особи за померлого, на протязі 30 календарних днів одним, або декількома священиками.
Священна Конгрегація Відпустів заявила, що ці пожертвувані 30 Служб Божих мають особливу силу – через них, завдяки Божій Доброті і Милосердю, душа, яка терпить у чистилищі, отримує звільнення. Тож це побожне і розумне вірування.
Умови і приписи щодо відправлення Григоріанки:
- Григоріанська Свята Літургія жертвується тільки за душі померлих, за здоров’я її не відправляють.
- Григоріанську Святу Літургію можна жертвувати тільки за одну померлу особу, церковного припису про спільні Григоріанські Служби Божі за всю родину чи за душі, терплячі в чистилищі, – не існує. Тому, коли нині в деяких модерних церквах, а особливо в монастирях, приймають намірення на Григоріанку, де вписано кілька душ, – це не є правочинним; цього не можна назвати.
- Григоріанською Службою Божою, це є всього навсього 30 спільних Служб Божих за душі в чистилищі і все.
- Григоріанська Свята Літургія відправляється без перерви, тобто упродовж 30 днів – день у день. Якщо ця Служба Божа була з якоїсь причини перервана, священик зобов’язаний розпочати все знову від першої Літургії.
- Григоріанську Святу Літургію необов’язково має відправляти один і той самий священик і на тому самому престолі. Якщо священик, який відправляє Григоріанку, захворів, він може передоручити цю справу іншому священикові, аби тільки той не мав інших інтенційних Святих Літургій.
- Григоріанська Свята Літургія може бути відправлена тільки за померлу особу, не можна відправляти її за особу, яка ще живе і має бажання, аби Григоріанка була відправлена за неї за її життя.
- Священик не може брати намірення Григоріанки наперед, бо нікому невідомо, кого Господь Бог покличе скоріше до Себе. Такий заповіт слід залишити людям, які розуміють значення Святої Літургії і під страхом Божим виконають вашу просьбу.
ВИНАГОРОДА, Стипендія, квота, оплата за відправлення служб Григоріянських на протязі 30 календарних днів.
Якщо священик вільний від обов’язку відправляти Службу Божу за своїх парафіян, він може взяти на себе обов’язок відправити Григоріанську Святу Літургію. В давнину перші християни приймали в жертву хліб і вино, пізніше оливу, всякі поживності і навіть гроші, котрі в перших віках використовувалися на утримання священика і убогих. Потім ті гроші давали до рук священика. Так виник звичай давати священику літургійні стипендії (найняти Службу Божу). Щоб в такій важній справі уникнути надужиття, Церква видала дуже докладні і важливі постанови, яких священик повинен дотримуватись, якщо хоче мати чисту совість. Ці постанови вчать:
- Стипендійну квоту (плату) має визначити Єпископ-Ординарій, і згідно з тим обчисляючи кількість служб Григоріянських (30 Служб Божих на протязі 30 календарних днів або один місяць), вона повинна становити не менше мінімальної місячної заробітної плати.
- Єпископ може заборонити прийняття нижчої стипендії, але не може заборонити вищої, коли вони цілком добровільно подаються згідно певної причини. Одначе священиком в той час не сміє оволодіти користолюбство.
- Якщо священик дав добровільно згоду на отримання нижчої стипендії, то все одно зобов’язаний відправляти стільки Служб Божих скільки пообіцяв і скільки становить число служб Григоріянських (30 Служб Божих на протязі 30 календарних днів).
- Якщо священик не в силі відправляти через прийняття великої кількості стипендій, то мусить передати цілу прийняту квоту іншому священику, щоб той відправив Службу Божу Григоріанську. Коли б цього не зробив, а далі продовжував трудитись (по 2-3 Служби Божі щоденно) для більшого заробітку, то впав би під клятву, яку може зняти тільки Папа
†Василій Семенюк,
архиєпископ і митрополит
Тернопільсько-Зборівський
о. Володимир Барна,
нотар
Дано у престольному граді Тернополі
при архикатедральному Соборі Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці
дня 24 місяця травня року Божого 2016