Священик у вступному слові зазначив, що фундація має на меті вшанувати Патріарха Йосифа не тільки ініціативами молитовного чи просвітницького характеру, а й “продовжувати справу, яку чинив Патріарх Йосиф”, себто дбати про розвиток не тільки Церкви, а й розбудовувати цивілізоване суспільство в Україні. “Ми запросили представників ЗМІ, – продовжує голова фундації, – аби спільно шукати проекти співпраці між Церквою і ЗМІ, щоби Україна все більше ставала цивілізованою європейською державою з основою на твердих християнських цінностях”.
Першим доповідачем став доктор наук соціальної комунікації Михайло Перун, який прибув на цю зустріч зі Львова. Науковець поділився досвідом праці і навчання у європейських інформаційних інституціях та представив важливі елементи співпраці державних і церковних ЗМІ у європейських країнах.
Проголошення Євангелія на мультимедійному етапі розвитку суспільства та в добу інтернету і комунікації доповідач назвав одним із найбільших викликів для Церкви. Церква у цьому має багато складностей, тим не менше вона хоче бути у процесі соціальної комунікації, адже “з природи і мандату Ісуса Христа — Церква є комунікативною інституцією”.
“Сьогодні маємо набагато складніші медійні механізми, які ми називаємо соціальними сітками [авт. – мережами], що в багатьох випадках не тільки диктують спосіб життя, а й спосіб думання і комунікації”. Михайло Перун висловив стурбованість, що “мас-медіа можуть маніпулювати людьми і вони маніпулюють, часто-густо є підміна інформації, тла тощо, це велика проблема, яка стосується всесвітніх медіа, європейських медіа і українських зокрема”. Такого роду виклики він пропонує переосмислити на рівні парафій, єпархій та церковних структур, відповідальних за ділянку соціальної комунікації, та шукати способи ефективного проголошення Євангелія у добу інтернету.
Говорячи про досвід римо-католиків Європи, він згадав про напрацювання, документи та ініціативи, які вже існують. Так наприклад, з ініціативи Католицької Церкви у Європі активно святкується Всесвітній день соціальної комунікації, у який Святіший Отець Папа Римський звертається із посланням до усіх журналістів. Кожна римо-католицька парафія долучається до святкування через спільну молитву за потреби мас-медіа, а церковні та світські журналісти збираються для обговорення можливих проектів співпраці. Доповідач запропонував присутнім книгу “Церква і соціальна комунікація: найголовніші документи Католицької Церкви про пресу, радіо, телебачення, інтернет та інші медіа” [PDF версія книги], де представлені важливі документи РКЦ за тривалі роки співпраці із ЗМІ.
Беручи до уваги досвід праці у європейських ЗМІ, Михайло Перун наголосив, що релігійну тематику не повинні висвітлювати журналісти, які пишуть про культуру, а особи, які займаються релігійними питаннями. В Україні часто “на релігійні питання пишуть ті, які займаються блоком культури” та не є спеціалістами у цій справі. Так наприклад, ніхто не зміг сутнісно описати проблематики чому Святіший Отець Венедикт ХVI залишив свій уряд. На його думку, у більшості видань бракує аналітики та цілісного розуміння проблеми, ЗМІ часто зацікавлені тематикою негативних сенсацій, прямого насильства і роблять це у 95%, що також негативно впливає на свідомість людини.
Михайло Перун, однак, і церкві запропонував активно зростати у служінні і соціальній комунікації, бути більш відкритою, допомагати світським журналістам, аби вони могли стати якісними фахівцями церковно-релігійних питань, проводити спільні зустрічі, творити спільні медійні проекти, інтерв’ю на актуальні теми.
Вкінці доповідач зацитував слова Папи Івана-Павла ІІ із звернення до журналістів: “Від імені Церкви я би хотів висловити вдячність усім працівникам комунікації за те місце, яке приділене релігії в медіа. Я певен, вони якнайточніше висловлюють почуття усіх людей доброї волі. Промовляю це “щире спасибі” навіть попри те, що багато речей можна би було покращити, коли йдеться про можливості християн сказати своє слово в громадських дебатах”.
“Мас-медіа, безумовно, повинні нести якусь інформацію, однак вони повинні нести і виховний момент, – каже священик. – Роль Церкви — виховати молодь, використовуючи ті засоби, до яких звертається молодь…” “Ми не хочемо робити проекти, які стосуються тільки наших вірних”, однак, за його словами, Церква хоче співпраці із ЗМІ, щоб ініціативи, погляди, проекти церкви стали доступні для ширшого загалу. Відтак констатував, що Церква майже немає фахових журналістів, однак хоче співпраці, аби їх професіоналізм допоміг творити позитив у суспільстві.
{youtube}d2pGRhi4Nxw{/youtube}
прес-служба Тернопільсько-Зборівської архиєпархії